טראומה פסיכולוגית

חשיפה לאירועים כגון פיגועי טרור, תאונות דרכים או תקיפה מינית אינה משפיעה רק על הגוף, כי אם גם על הנפש. המונח “טראומה פסיכולוגית” מתאר מצב בו אדם עבר אירוע קשה, הגורם לו לפציעה בנפשו.

כשהאירועים יוצאים מכלל שליטה

האירוע הטראומטי הוא לרוב בלתי צפוי ובלתי נשלט. הוא מנפץ את תחושת הביטחון שלנו בעולם, ומותיר אותנו פגיעים וחסרי שלווה. הדבר אינו חייב לקרות לנו ישירות: לעתים גם הודעה על מותו של אדם קרוב או צפייה בפיגוע בטלוויזיה עלולה להיות אירוע טראומטי.

מהי הפרעה פוסט-טראומטית

במרבית המקרים האירוע ממשיך להתקיים בתודעתנו למשך זמן מה, אך בעזרת תמיכה של משפחה וחברים, יצליח חלק ניכר מן האנשים לעבד את האירוע ולחזור לתפקד בשגרה היום-יומית. עם זאת, חלק מנפגעי הטראומה יסבלו מסימפטומים פוסט-טראומטיים ואף יפתחו הפרעה פוסט-טראומטית (PTSD). ניתן לחלק את הסימפטומים הפוסט-טראומטיים לשלוש קבוצות עיקריות:

1. חוויה נשנית של הטראומה: זיכרונות פולשניים של הטראומה (פלשבקים), סיוטים ותחושה מתמשכת שהאירוע הטראומטי ממשיך ומתרחש בכל רגע נתון.

2. הימנעות: הימנעות ממחשבות, אנשים ופעילויות הקשורים לטראומה. לעתים קיימת גם תחושת ניכור ואובדן עניין בסביבה.

3. עוררות יתר: תחושת דריכות מתמדת, בעיות בשינה ותגובה מוגברת לרעשים חזקים ולתנועות פתאומיות.

יש פתרון

מרבית האנשים שנחשפו לאירוע טראומטי משתקמים תוך מספר חודשים ללא צורך בעזרה מקצועית. הנפש, כמו הגוף, יודעת כיצד להחלים מפציעות ולהתגבר עליהן. עם זאת, חלק מנפגעי הטראומה נזקקים לעזרה מקצועית.

לשם כך קיימים טיפולים פסיכולוגיים קצרי טווח ויעילים, אשר נועדו לסייע לנפגעי טראומה לחזור לתפקוד תקין

.ובריא

למידע נוסף בנושאי טראומה, התמודדות ומשבר, לחצו כאן לאתר הבית של המרכז

Share